Standardy Ochrony Małoletnich w Studio Piosenki Estradowej HIT w Koninie, Kole i Wilczynie – Podstawowe zasady postępowania
Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich, Justyna Urbaniak, dyrektor placówki Studio Piosenki Estradowej HIT w Koninie, Kole oraz Wilczynie, z dniem 29.07.2024 r. wprowadza do stosowania “Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej “Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbanie o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb oraz podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest: a) Zwrócenie uwagi personelu placówki, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed skrzywdzeniem. b) Określenie zakresu obowiązków przedstawicieli placówki w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed skrzywdzeniem. c) Wprowadzenie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich. d) Prowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo-profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony ucznia przed przemocą.
- Personel placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
- Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
- Dyrektor placówki wyznacza nauczycieli prowadzących lekcje indywidualne jako osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów oraz prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
- Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu dyrektor placówki czyni odpowiedzialnymi nauczycieli prowadzących lekcje indywidualne.
Rozdział 2
Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone
- Podstawową zasadą relacji między personelem a małoletnimi jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
- Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich uprawnień i kompetencji.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów oraz wolontariuszy.
- Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3, obejmują w szczególności:
a) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie wobec nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów.
b) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślając zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, niewymuszające zwierzeń na siłę, okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
c) Niepozostawianie uczniom nieograniczonej wolności; wyznaczenie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwowanie konsekwencji za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wynikają z jego działań.
d) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
e) Uwzględnienie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym dostosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ucznia niepełnosprawnego i ucznia zdolnego.
f) Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopoglądowy.
g) Fizyczny kontakt z uczniem możliwy jest tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacji. Na kontakt fizyczny (np. przytulanie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę.
h) Ze względu na specyfikę placówki, podczas lekcji śpiewu dopuszcza się kontakt fizyczny z uczniem wyłącznie w celu:
* prezentacji danego zagadnienia, techniki wykonawczej, postawy ciała w trakcie śpiewu czy odpowiedniego wydobycia dźwięku;
* nabycia przez ucznia umiejętności właściwego posługiwania się aparatem głosowym, techniką, sposobem wydobycia dźwięku, postawą ciała;
* korekty techniki i postawy ciała. Pod pojęciem kontaktu fizycznego podczas śpiewu rozumie się dotknięcie i chwytanie części ciała, które stanowią elementy aparatu wykonawczego, wyłącznie w celach edukacyjnych.
Charakter tego kontaktu powinien być czytelny i poprzedzony jednorazowym komunikatem. Wszelki inny kontakt fizyczny, nieujęty w podpunkcie g i h, jest niedopuszczalny.
i) Ustalenie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określenie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
j) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletnich.
k) Panowanie nad własnymi emocjami przez pracownika.
l) Kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy placówki i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych; jeśli istnieje potrzeba spotkania poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrektora placówki i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia.
ł) Jeśli uczeń lub jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszelkich informacji dotyczących innych uczniów. - W relacjach personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
a) Stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
b) Zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
c) Podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku;
d) Ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacje o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
e) Zachowanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie wulgarnych słów, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie wypowiedzi do atrakcyjności seksualnej;
f) Nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
g) Faworyzowanie uczniów;
h) Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
i) Proponowanie uczniowi alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
j) Zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania.
Rozdział 3
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone
- Podstawową zasadą relacji między małoletnimi oraz między uczniami pełnoletnimi a małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletniego.
- Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, która promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
- Uczniowie są zaangażowani w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestnictwa, podejmowania współpracy i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtowania pozytywnych relacji z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (warsztaty muzyczne, koncerty uczniowskie).
- Niedozwolone jest w szczególności:
a) Stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
b) Używanie wulgaryzmów, obraźliwego słownictwa;
c) Upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
d) Zachowanie się w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
e) Stosowanie zastraszania i gróźb;
f) Utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
g) Udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich na terenie placówki.
Rozdział 4
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
- Infrastruktura sieciowa placówki zapewnia dostęp do Internetu wyłącznie personelowi. Na terenie placówki dostępna jest sieć Wi-Fi, zabezpieczona hasłem, niedostępna dla uczniów.
- Uczniowie mogą korzystać ze swoich prywatnych telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki poza lekcjami.
- Uczniowie przynoszą te urządzenia na własną odpowiedzialność, zgodnie z zezwoleniem rodziców/opiekunów prawnych.
- W przypadku używania przez ucznia sprzętu (również szkolnego lub prywatnego pracownika) z dostępem do Internetu podczas zajęć, konieczny jest nadzór nauczyciela prowadzącego.
- W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi placówki, który organizuje spotkanie z dzieckiem w obecności rodziców/opiekunów prawnych. Jeśli dyrektor uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (Rozdział 5).
Rozdział 5
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie
I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
- Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony są zgłaszane administratorowi strony.
- W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfigurację zabezpieczeń sieci placówki, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę Przebiegu Interwencji.
- Jeśli niebezpieczne treści dotyczą osób niezwiązanych z placówką, dyrektor zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub policji), przekazując zabezpieczone materiały.
- Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczniowie placówki, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzana jest rozmowa (indywidualnie) w obecności rodziców (lub prawnych opiekunów) na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikające ze złamania statutu placówki.
- Powiadomieni zostają rodzice/opiekunowie uczniów, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach placówki (zastosowanie kar statutowych/środków oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne).
- Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej osiemnastego roku życia – art. 202 §3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).
II. Ochrona wizerunku
- W placówce na początku roku szkolnego pozyskiwane są zgody rodziców i uczniów na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej, audio i wideo oraz na potrzeby dokumentacji działań podejmowanych przez placówkę.
- Zdjęcia i nagrania z udziału w konkursach, koncertach, warsztatach oraz lekcjach są podpisywane informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska.
III. Naruszenie prywatności
- Informacje o zagrożeniu naruszeniem prywatności w szkole powinny zostać niezwłocznie przekazane dyrektorowi placówki, który podejmuje natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
- Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji, i skontaktować się z dyrektorem odpowiedzialnym za sprawy bezpieczeństwa cyfrowego w placówce.
- W przypadku poważniejszych zagrożeń, gdy naruszenie prywatności jest powodowane przez osoby spoza placówki, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.
- Osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) zostają powiadomione o sytuacji, by mogły podjąć indywidualne środki zaradcze.
IV. Cyberprzemoc
- Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności placówki przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację nauczycielowi. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
- Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja, próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która sporządza Kartę Przebiegu Interwencji.
- O zdarzeniu powiadamiani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy szkoła.
- Jeśli sprawcą jest uczeń szkoły, dyrektor szkoły lub nauczyciel powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/środków oddziaływania wychowawczego.
V Fake news
- Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działani mających na celu ograniczenia rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzenie publikowanych w sieci treści.
- Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.
Rozdział 6
Zasady ustalania planu wsparcia małoletnich po ujawnieniu krzywdzenia
- Plan wsparcia uwzględnia: a) Działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa do organów ścigania; b) Wsparcie oferowane przez placówkę; c) Zaproponowane formy specjalistycznej pomocy poza placówką, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
- Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia, jeśli są uczniami placówki.
- Wsparcie małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również poza placówką, udzielenie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
- Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura “Niebieskiej Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).
- W przypadku realizacji procedury “Niebieskiej Karty” wsparcie małoletniego jest tożsame z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno-pomocowej.
- Do działań aktywizacyjnych powinien zostać włączony rodzic/opiekun prawny “niekrzywdzący”, który współpracuje z placówką w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy poza placówką. W przypadku krzywdzenia ze strony obojga rodziców/opiekunów prawnych interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i policji, a działania względem rodziców, w tym sprawdzenie bezpieczeństwa domowników, leżą w kompetencjach tych instytucji.
- Plan wsparcia małoletniego obejmuje również formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
- Zadania pracowników placówki wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno-wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem placówki.
- Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z zakończeniem procedur prawnych.
Rozdział 7
Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia się i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu standardów
- Procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim oraz ich rodzicom podczas zapoznania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można znaleźć również na stronie internetowej placówki pod adresem www.spehit.pl w zakładce STREFA UCZNIA.
- Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w placówce.
- Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas zajęć z nauczycielami prowadzącymi w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których procedury były omawiane. Uczniowie nieobecni dostarczają do nauczyciela prowadzącego oświadczenie o zapoznaniu się w ciągu siedmiu dni od powrotu z nieobecności.
- Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5, przeprowadza wśród pracowników, rodziców i uczniów minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom przestrzegania Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego oraz sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi placówki.
- Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, nauczycielom, rodzicom i uczniom dyrektor placówki.
Rozdział 8
Przepisy końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie standardów na stronie internetowej placówki oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń.